Sunday 3 February 2019

India Trip - Itinerari dan Tips

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

Baru selesai menjelajah India. Sementara semuanya masih fresh dalam kepala, saya nak share beberapa maklumat tentang negara hebat ni. :)


India's most famous icon: Taj Mahal



Itinerari


Perjalanan saya di India ambil masa 12 hari. India ni negara yang besar, sebenarnya 12 hari memang tak cukup. India sebenarnya sangat diverse dari segi etnik. Sebagai orang Malaysia kita mungkin hanya biasa tengok orang India dalam Bollywood dan our own Indians kat Malaysia kan. Indians dari Malaysia berasal dari selatan India, so muka diorang ni memang lain berbanding orang India dari Kashmir atau Nagaland, contohnya. Kashmiri ni ala-ala Arab dah. Ramai juga yang mata biru, coklat. Hensem pun boleh tahan. Ala-ala Zayn Malik gitu. Lol. Kalau dari Nagaland ni macam Chinese/Bhutanese look sikit.

Saya spend 6 hari di Kashmir, dan 6 hari untuk habiskan trip "Golden Triangle", iaitu Delhi, Agra dan Jaipur.

19 Januari: KL - Delhi via Malindo Air. Flight duration 5.5 hours.

20 Januari: Delhi - Srinagar via Air India. Flight duration: 1.5 hours. Lepas tu naik kereta 4WD dari Srinagar - Gulmarg. Duration: 3.5 hours (disebabkan ada jam, jalan salji tebal dan licin).

21 Januari: Ski lesson (full day).

22 Januari: Ski lesson (pagi). Petang: naik gondola 1st phase, naik ski mobile.

23 Januari: Naik gondola lagi. Tengahari: bertolak ke Srinagar. On the way ke Srinagar berhenti di kedai jual dried fruits dan handicraft.

24 Januari: Jalan-jalan Srinagar. Naik shikara di Dal Lake, Botanical Garden, Shalimar Bagh (mughal garden), Hazratbal, dan University of Kashmir.

25 Januari: Srinagar - Delhi via Air India. Sampai Delhi terus gerak ke Jaipur. Duration: 6+ hours (sebab jalan jam).


Pemandangan dalam flight berhampiran Srinagar

26 Januari: Jalan-jalan Jaipur. Amber Fort, Jantar Mantar, Jal Mahal, dan Hawa Mahal. Lepas tu gerak ke Agra. Duration: 4 hours. Perjalanan dari Jaipur ke Agra agak scenic, sebab banyak canola field, penuh dengan bunga kuning.

27 Januari: Jalan-jalan Agra. Taj Mahal dan Agra Fort. Lepas tu gerak ke Delhi. Duration: 3 hours (ikut highway).

28 Januari: Jalan-jalan Delhi. Qutub Minar, Mehrauli Archeological Park, Hauz Khas Village.

29 Januari: Jalan-jalan Delhi. Old Delhi, Jama Masjid, Red Fort, Chandni Chowk, Lodhi Gardens.

30 Januari: Jalan-jalan Delhi. Humayun's Tomb, Nizamuddin, Lotus Temple. Malam: flight Delhi - KL via Malindo.


Gulmarg. Yang garis-garis tu orang ski lalu. Cool kan.

Di Kashmir saya ambil pakej ski 6 hari 5 malam dengan Himalayan Edges. Harga: 30,500 rupee/pax. Saya sebenarnya nak ke sana untuk ski semata-mata, tapi memandangkan dalam group saya ada orang yang tak mahu ski, saya kena la compromise dan reserve masa untuk sightseeing jugak. Pakej ni ada breakfast dan dinner, dan dah termasuk dengan semua kos pergi balik airport, jalan-jalan di Srinagar, sewa barangan ski - jaket, ski, boot, helmet (kalau nak), dan juga one-to-one ski instructor. Servis Himalayan Edges bagi saya sangat tip-top, dan saya bagi diorang 5 bintang.

Untuk Golden Triangle trip, masa agak terhad sebab kakak dan adik saya cuma ada 3 hari saja sebelum kena balik KL (diorang balik 27hb). Kami dapatkan tour operator yang sanggup bawa kami ke Jaipur dan Agra dalam masa terhad ni, dengan harga 10,750 rupee/pax. Nama company tu Dar Travel. Pakej ni termasuk dengan breakfast, driver, licensed tour guide di Jaipur dan Agra dan juga entrance fee untuk Taj Mahal dan Agra Fort. 

Tapi kereta dia jenis yang sedan five-seater tu, dan bila ada tour guide masuk kereta, kami terpaksa berhimpit 4 orang kat seat belakang. Kalau ikutkan, diorang janji dengan saya entrance fee di Amber Fort, Jaipur pun dah included, tapi tiba-tiba kat sana dia kata tak included pulak. Hotel pun diorang janjikan hotel yang bagus, tapi kat sana diorang tukar hotel dengan alasan hotel yang asal tu dah penuh. Tapi takpe lah. Saya rasa harga ni agak murah juga. So redha je lah. Dari segi rating, saya kasi company ni 3.5 bintang sebab tak kotakan janji. Huhu. Tapi layanan lain okay je.


Qutub Minar. My favourite monument in Delhi

Semasa di Delhi, saya travel solo sebab kakak dan adik saya kena balik KL dah. Selepas berjam-jam buat research untuk pilih accomodation kat sana, saya decide untuk stay dengan Moustache Hostel. And what a great decision that was. Saya cuma bayar 1,508 rupee untuk tinggal di sana 3 malam. Dan hostel tu tak sama macam hostel lain yang korang akan jumpa di area Pahalganj, Delhi. Hostel ni sebenarnya adalah villa 3 tingkat yang terletak di New Friends Colony, area orang kaya yang terletak tak jauh dari beberapa tourist attraction sites di selatan Delhi. Wifi dia excellent, staff kat sana sangatlah friendly dan helpful, setiap katil dia ada langsir untuk bagi privacy, dan kalau korang ambil female-only dormitory macam saya, bilik tu ada en-suite bathroom siap dengan bath tub okay! Hostel ni memang layak 5 bintang jugak.


Visa


Visa India ada banyak jenis. Yang paling murah ialah e-visa yang boleh tahan selama 60 hari sahaja, dan membolehkan korang masuk India 2 kali. Tapi murah-murah pun, kena bayar dalam USD 80 juga lah. (Sebab dah naik harga).

Sebenarnya, rate untuk visa berbeza-beza ikut negara, dan ada negara yang free. Contohnya, Indonesia free je, best betul. Singapore bayar USD 20 je, kalau tak silap. UK kena bayar USD 100. Mungkin hubungan kita dengan India ni tak berapa bagus, so mahal sikit. Tapi tak seteruk UK la kot. Lol.

Nak buat e-visa kena hati-hati. Pastikan korang pergi OFFICIAL WEBSITE. Apparently banyak betul website visa palsu yang scammers buat untuk menipu duit orang. Bila korang Google visa india, website palsu ni ada lebih atas daripada website official. So, pastikan korang guna link yang betul ye. Kat atas tu saya dah letak dah link official website. Sila pakai link tu.

Official Website untuk e-visa

Kalau nak tengok cara buat e-visa step-by-step, boleh pergi blog ni. Sangat detailed. Ikut je step-by-step, insyaAllah akan lulus lah permohonan visa korang. Cuma ada beberapa point ekstra yang saya nak clarify sikit.

1. Dalam blog tu tak mention pasal apa nak isi untuk ruangan "Citizenship/national ID number". Untuk ruangan tu kena tulis nombor IC ye. 

2. Kalau nak jimat duit, tak payah pergi ambik gambar kat kedai gambar pun takpe, sebab diorang perlukan gambar soft copy dalam bentuk .jpeg je. Saya selfie je kat dinding putih. Jimat RM20. Hahaha. Yang penting jangan nampak bayang-bayang pada dinding dan muka, sebab ni ialah syarat diorang. 

3. Ingat tau, gambar mesti dalam format .jpeg. Passport scan pula kena upload dalam format .pdf. Jangan scan passport yang terbalik (upside down) atau tersalah format, sebab saya baca kat tripadvisor ada yang visa dia kena reject sebab benda remeh-temeh macam ni. Pastikan saiz fail gambar dan passport korang tu memenuhi kriteria ye.

4. Untuk scan passport korang cuma perlukan page yang ada info dan muka korang tu. Tak perlu nak masukkan sekali page yang ada tanda tangan tu.

5. Kalau katakan korang dah isi separuh jalan dan lepas tu login balik untuk sambung isi, sila semak balik maklumat yang korang dah save dulu, sebab kadang-kadang maklumat tu bertukar! OMG scary sangat. Nasib baik saya perasan. Tak tahu kenapa jadi macam tu.

6. Lepas dah bayar, korang akan dapat nombor pendaftaran. Pastikan korang simpan nombor ni yee. 

7. Nanti lepas visa lulus dia akan hantar email dengan status “Granted”. Kalau ikut official website, e-visa akan diluluskan dalam masa 72 jam. Saya dulu tak sampai 24 jam pun. Hantar petang Jumaat, Sabtu dah lulus. Kakak saya punya visa lulus hari Ahad. So nampaknya weekend pun diorang kerja, bagus betul. Tapi visa adik lelaki saya ambil masa lama sikit, memang dekat 72 jam baru lulus. Mungkin orang lelaki dia takut terrorist kot, so precaution lebih sikit. Haha.

8. Korang kena print ETA korang tau. Bukan print email tu! Hahaha. Kakak & adik saya pergi print email tu pulak. Lol. Nak print ETA kena pergi website e-visa tu balik, masukkan ID dan password, pastu print ETA yang ada barcode dan gambar korang. 


Rupa ETA yang korang kena print nanti


9. Masa nak drop luggage dan sebelum boarding flight, diorang akan tengok salinan ETA. Bagus juga lah dia buat macam ni. At least kalau ada yang pergi print email, korang boleh print ETA korang kat airport, rather than kat India nanti. Hehe. Dalam blog tu kata print kaler, tapi saya print black & white je, takde masalah pun.

10. Nanti sampai India, korang cari signage “E-Visa” ye. Lepas dia ambik fingerprint, gambar etc, diorang akan cop visa korang yang tahan selama 2 bulan.


Keselamatan


Erm, India ni memang notorious sikit bab-bab keselamatan ni. Terutamanya untuk perempuan lah kan, sebab selalu je kita dengar kisah perempuan kena rogol. Mula-mula saya pun rasa takut juga nak travel solo ni, lagi-lagi di Delhi. Tapi saya ada baca dalam macam-macam blog dan artikel pasal India, kalau kita ambil general precaution, insyaAllah tak ada masalah pun. Ramai dah perempuan travel solo di India, takde masalah pun. Dan katanya orang sana takut untuk kacau tourist, sebab takut nanti dapat hukuman dari negara asal tourist tu.

With that being said, korang kena tahu yang Delhi adalah bandar paling tak selamat kalau berbanding dengan bandar besar lain di India macam Mumbai. Kalau di Delhi bila nak jalan malam, jangan jalan sorang. Sebaik-baiknya ada lelaki yang temankan. Kalau jalan sorang waktu siang, insyaAllah takde masalah pun. Kalau di Delhi elakkan pakai baju jenis spaghetti strap yang low neckline. Sebaiknya tutuplah bahu anda, dan pakai seluar atau skirt panjang.

Pastu diorang ni suka *stare* dekat perempuan. Dan diorang mungkin akan ajak korang bergambar, especially kalau korang muka ala-ala Caucasian dan east Asian. Avoid ambil gambar berdua je dengan lelaki yang tak dikenali, dan better ambik group photo. Apparently muka saya ni ada iras-iras kaum etnik yang berasal dari Assam (wilayah India yang bersempadan dengan Bhutan dan Myanmar), so takde lah kena kacau diajak bergambar sebab diorang ingat saya ni local. Hee. Tapi kena stare tu normal lah.

Kat India ni banyak betul askar dan polis peronda. Lagi-lagi lah di kawasan macam Kashmir ni. Masa saya datang Kashmir, it was within 1 week before 26 January. 26 Januari ialah sambutan Republic Day di India, tapi di Kashmir diorang anggap tarikh ni sebagai Black Day, dan ada pihak separatist (yang mahu Kashmir bebas daripada India), menganjurkan protest pada Republic Day setiap tahun.


Askar tengah buat rondaan di antara Gulmarg - Srinagar

Masa saya di Srinagar, bayangkan kami berempat je tetamu di seluruh Hotel yang kami duduk tu! Hahaha. Sebab orang India memang akan avoid tinggal di Srinagar around tarikh 26 Januari. 


Dan pada masa yang sama, ada orang Kashmir yang saya jumpa di Delhi bagitau saya ada sesetengah hotel tak kan terima orang Kashmir tinggal di hotel diorang pada 26 Januari, sebab takut orang Kashmir buat pasal kat hotel diorang kot. Sampai kan diorang kena naik bas pergi ke Jammu (wilayah dekat dengan Kashmir) sebab kena check out dari hotel yang diorang duduk tu. Eh diskriminasi sungguh. Tapi Moustache Hostel terima Kashmiris on 26 Januari ye. Hostel tu bagus dan tak racist.

Sebab tu lah, 1 minggu sebelum Republic Day, saya dah mula nampak berita pasal pengeboman di Kashmir. Tak ada kematian pun la. Tapi mana-mana je ada nampak polis/tentera, lengkap dengan senapang kat tangan. Terasa macam selamat lah sikit. Kiranya effort diorang nak jaga keselamatan tourist tu memang tinggi la.

Maka, saya suggest korang perlu pandai pilih tarikh bila nak lawat India. Elakkan tarikh kontroversial macam 26 Januari ni ye. Other than that, India is safe to travel!

Sim Card


Sim card ni masalah besar betul kat India. Dulu, pernah Indian government kasi sim card free untuk pelancong yang datang India guna e-visa. Tapi sekejap je, pastu stop dah. Dan nak dapatkan sim card India ni complicated betul. Ambil masa beberapa hari juga lah untuk activate.

Nak complicated kan lagi keadaan, sim card prepaid yang korang beli di bahagian luar Jammu & Kashmir tak boleh digunakan di Jammu & Kashmir. So, katakan korang beli simcard di Delhi Airport, sampai Kashmir tak boleh pakai pun.

Sama juga kalau korang beli sim card prepaid dari Kashmir, tak boleh pakai di kawasan luar Kashmir (eg: Delhi, Mumbai, Kerala, etc).

Dan kalau korang ambil roaming guna sim card Malaysia, korang cuma boleh pakai di wilayah selain Jammu & Kashmir. Adik saya ambil roaming dengan Digi pakai pakej 3 hari tu, tapi dapat pakai sehari je kat Delhi. Huhu. Masuk Kashmir terus tak dapat pakai.

Pelik kan? Katanya diorang buat macam ni untuk “security reasons”. Sebenarnya, kalau korang nak pakai sim card yang boleh pakai di seluruh India, kena lah ambil postpaid. Tapi pelancong bukannya boleh senang-senang beli sim card postpaid kan.

Masa saya di Kashmir, tour guide kami tolong pinjamkan sim card untuk kami. Kami bayar dia 250 rupee, dan dia belikan siap-siap data internet untuk 6 hari kami di Kashmir – 1.5GB. Kira cukup la tu kan.

Di Delhi pulak saya ambil roaming dengan Digi. Saya pernah pakai Celcom masa roaming di Singapura. Tapi sampah betul servis dia. Nak renew tak dapat, nak buka Celcom apps tak dapat. Sedar-sedar bila sampai Malaysia RM80+ dah terbang sebab guna data tanpa roaming package! Sampah betul Celcom. Lol geram sampai sekarang. :p

So saya tukar ke Digi. Pakej roaming dia not bad lah juga. Nak maklumat lanjut boleh check website diorang. Saya ambil yang RM25 untuk 3 hari. Siap ada free call lagi. Ada juga yang RM5 dan RM10 sehari. (P/s: ni iklan tak berbayar ye). Saya memang rasa harga dia bagus.


Roaming with Digi.


Tipping


Erm, rata-rata di India memang diorang mengharapkan tips. Kalau tak bagi tips tu macam kedekut sangat pulak.

Saya ada terbaca, katakan korang ambil khidmat tour guide, maybe sehari korang boleh lah kasi 200 - 500 rupee. Kalau bagus bagi 500 rupee, kalau tak bagus bagi la 200 rupee. Dengan exchange rate sekarang 500 rupee tu tak sampai RM 30. Okay juga lah.

Paling tinggi saya bagi tips 2,000 rupee, dekat bos Himalayan Edges yang tolong kami dapatkan luggage kami yang ditinggalkan kat KLIA. Lagipun dia layan kitorang banyak hari. 

Tapi ada je yang kami tak bagi tips. Lol. Sebab mula-mula tu risau duit tak cukup, dan tak tahu kepentingan bagi tips kat sana. Dah hujung-hujung tu, duit still banyak, pemurah lah sikit bagi tips ni. Hehe. 

Saya nampak di India ni jurang ekonomi dia memang besar sikit. Banyak sangat homeless yang saya jumpa. Yang mengharapkan seumber pendapatan daripada pelancong memang ramai, terutamanya di Kashmir. Kat sana takde kilang, takde agrikultur. So, bagi je la tips banyak sikit kalau korang rasa diorang ni bagi servis yang bagus.

Getting around: Metro & Uber


Metro service di Delhi memang superb! Bagi saya metro diorang lagi excellent daripada LRT kat Malaysia. Diorang ada banyak line, dan every line is colour-coded, so senang sikit nak ingat. Bukan macam LRT line kat Malaysia ni, nama Kelana Jaya Line, Petaling Line pastu ada MRT, komuter dan monorail pulak. Kesian pelancong, susah nak hafal.

2 line metro yang paling penting di Delhi ialah Yellow Line dan Violet Line (juga dipanggil Heritage Line). Kebanyakan tempat pelancongan terletak berhampiran dua line ni. Contohnya, Jama Masjid dan Red Fort (Lal Qila) terletak di Violet Line. Qutub Minar dan Chandni Chowk terletak di Yellow Line.

Security di metro station agak strict. Setiap kali nak naik metro kena scan beg dan pass through security. Tapi ni bagus lah, memandangkan Delhi ni ada lebih 18 juta penduduk dengan pelbagai background dan perangai. Saya pernah terbaca dulu ada kes stabbing di metro station, dan obviously ada kes meraba-raba. Sebab tu lah setiap train metro ada women-only coach di bahagian depan sekali. 

Harga tambang metro murah gile. Tambang paling mahal 80 rupee, dan kalau korang nak pergi tourist attraction biasanya dalam 20 - 40 rupee je. Diorang ada tourist pass, yang harga dah dinaikkan banyak kali. Lol. Saya ambil 3-day tourist pass, asalnya harga dia 250 rupee je, sekarang dah jadi 500 rupee (450 + 50 rupee deposit).


Delhi Metro Pass

Sebenarnya lah, tak perlu pun ambil tourist pass ni. Mahal. Sebab tambang metro murah je pun. Tapi saya malas nak beratur, jadi saya pun ambil je lah metro pass ni. Pastu saya malas nak pulangkan kad ni so deposit saya burn je. Hehe. Takpe lah, jadi kenangan. 500 rupee ni tak sampai RM 30 pun. 

Kalau malas nak tengok metro map, korang boleh download apps sebagai panduan untuk naik metro. Saya pakai apps "Delhi Metro Navigator". Free je. Dia juga boleh tunjukkan harga tiket dan bagitahu korang kena tunggu kat platform nombor berapa. Sangat useful!




Apps interface

Tapi ada lagi satu cheap option untuk travel: Uber. Kalau korang travel ramai memang worth it, tapi kalau sorang pun tetap murah. Kat India ada option Uber Auto (ie: naik kereta kecik yang ada 3 tayar tu), yang ni murah banyak berbanting kereta biasa. Pastu kalau travel solo macam saya, better ambik Uber Pool. Tapi korang kena ambil masa lama sikit la kadang-kadang tu, sebab dia akan singgah ambil dan hantar orang lain jugak. Tapi lagi murah dari Uber Auto, so saya okay je. Hee. Bayangkan, dari hostel yang saya duduk tu nak ke Humayun's Tomb bayar 39 rupee je. Murah. Dah la senang, tak perlu jalan pergi metro.

Lain-lain


Power socket 

Socket di India pakai 3 pin yang bulat, so korang perlukan power adapter ya. Tapi kalau korang duduk di hostel awesome macam Moustache Hostel tu, diorang sediakan universal plug yang kita boleh pakai tanpa adapter. Best.

Makanan

Erm, kebanyakan wilayah di India mengharamkan daging lembu (tapi kalau nak, ada je dijual secara illegal). So, jangan lah bawa produk beef. Hormat adat orang tempatan. Cuma, kebanyakan orang kat area yang saya pergi tu vegetarian. So, tak perlu risau pasal halal ke tak, sebab kebanyakan agama lain macam Jain, Hindu dan Sikh kat sana tak makan daging pun. Dan yang makan daging pun orang Islam je, so memang halal lah kan. Jadi dia punya KFC, Subway, memang banyak yang halal.

Jangan lah bawa makanan banyak-banyak dari Malaysia. Bikin berat beg je. Saya dulu risau takde makanan kalal la apa lah, so bawa la sardin, ayam dalam tin, megi, etc2. Makanan saya tak habis pun, sebab asyik makan kat sana je. Haha. Rasa macam rugi lah kan pergi negara orang tapi tak makan makanan dia.

Kalau korang di Delhi, pergi lah ke Karim's (restoran femes yang diasaskan oleh tukang masak kerajaan Mughal dari tahun 1931). Harga mungkin mahal sikit berbanding kedai biasa, sebab kedai ni dah viral so jadi macam tourist attraction dah. Tapi still kira murah la.


Menu at Karim's

Saya try shish kebab. Harga 65 rupee (dalam RM 4). Pergh sedap gile! Juicy and fatty gitu. Kalau nak kenyang betul kena order banyak sikit lah. Ada orang recommend kat saya dia punya chicken butter. Tapi saya tak try sebab nampak macam portion besar. Saya jalan solo je, kang tak habis. 


Okay lah. Tu je dulu buat masa ni. Banyak saya nak cerita, especially tips untuk travel solo. Rasa macam bangga gile survive travel solo kat Delhi. Hahaha.

Till next time, insyaAllah.

Entry lain berkaitan India:

Part 1: Jalan-jalan di Kashmir
Part 2: Jalan-jalan di Golden Triangle
Part 3: Maklumat tentang Delhi Airport (in progress)


6 comments:

  1. Assalamualaikum.
    Macam best jer main ski tu. harga flight kl-delhi-srinagar masa dalam berapa RM?Adakah tempat main ski hanya ada di Srinagar sahaja di Kashmir?Terima Kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Total return flight dalam RM1700+. Tempat main ski tak ada kat Srinagar, cuma ada di Gulmarg. Kalau tak nak pergi Kashmir boleh try pergi Himachal Pradesh.

      Delete
  2. 25 Januari: Srinagar - Delhi via Air India. Sampai Delhi terus gerak ke Jaipur. Duration: 6+ hours (sebab jalan jam).
    '' Boleh tau ,masa ni u naik kereta sewa kan..nak book macam mana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya book dengan Mr Rahim. Service dia so-so sajalah,I give him 3.5/5. Ada last minit tukar accomodation (downgrade) dan kereta kecil. Tapi harga agak murah. Kalau nak boleh contact dia: +91 98100 64779. Whatsapp je.

      Delete
  3. boleh tau ur ig's .. nak tgk gmbr vacation tu

    ReplyDelete
  4. Nak tavel dalam dan luar negara blh contact sy. Efy-0125123114 atau ig: efys_pakejpercutian

    ReplyDelete