Sunday 20 September 2015

Ber-adventure di Bali: Diving (Tulamben)

Assalamualaikum & Salam Sejahtera!

OK kali ni nak sambung cakap pasal Bali, dan fokus pada Tulamben. Hihi. Dulu masa pergi Bali, saya sempat pergi diving di dua kawasan je: Tulamben & Nusa Penida. Hari ni fokus pada Tulamben dulu ye.

Kalau cakap pasal Tulamben, biasanya orang pergi sana untuk satu benda: ship wreck!

USAT Liberty, Tulamben


Gambar atas ni cumalah sebahagian daripada kapal tu je. Besar OK kapal ni. USAT Liberty ialah transport ship kepunyaan US. Karam masa zaman Perang Dunia ke 2 sebab kena tembak dengan askar Jepun pada tahun 1942. Tapi jangan harap lah ye kalau nak mencari harta karun, sebab memang takde. Ini bukan kapal lanun.. :p

Bali Dive Sites. Tulamben ada di timur laut Bali. (belah atas kanan)


So, kalau tengok peta ni, korang boleh nampak lah Tulamben ni terletak di sebelah timur laut Bali. Kalau tak silap dulu, macam dalam 3 - 4 jam juga lah naik kereta dari Kuta baru boleh sampai ke Tulamben. Jauh betul... wuuu. Jalan pun bukan macam highway kat KL. Jalan kecik, sempit, sesetengah tempat tu berliku-liku kena naik turun bukit. Kalau korang ni jenis yang senang mabuk, please be prepared. ^^;;

Tulamben terletak tak jauh dari Gunung Agung, gunung tertinggi di Bali. Actually it's a volcano. Gunung ni memainkan banyak peranan dalam membentuk muka bumi di Tulamben. Nanti korang boleh tengok sendiri lah bila korang diving.

Gunung Agung, Bali. Sorry gambar tak cantik pun. :p


Tulamben bukan tempat yang sesuai untuk orang yang nak lepak di pantai. Sebab, pantai dia bukan jenis pasir halus cantik macam di belah selatan (eg: Kuta, Nusa Dua, Sanur). Pantai dia jenis batu-batu kecik tu. Kalau omputih panggil 'shingle beach'. Tempat ni orang pergi memang untuk diving semata-mata. Huhu. Particularly untuk tengok ship wreck lah.

Dive sites


Tulamben dive sites. Source: all4divingindonesia.com


Dive sites yang saya pernah pergi ada 4 je. Liberty wreck, Batu Kelabit, Drop off dan Coral Garden.

USAT Liberty Wreck

Meriam @ Liberty

Nak pergi kat ship wreck ni korang berenang je, tak payah naik bot. (ie: shore dive) Lokasi dalam 30 meter je dari pantai.

Tapi kalau dah shore dive ni, macam biasa lah, hati2 bernafas tu.. jangan sampai cepat sangat habis oksigen (macam saya T_T). Kalau ada arus lagi lah susah. On the way pergi kapal, mesti korang akan jumpa eel garden dan nampak si belut2 kecik comey ni.

Eel garden @ Tulamben

Erk actually kan, diorang makan belut2 ni. Saya pernah beli, sebab nampak macam sedap. Lagipun kalau sushi saya suka betul unagi. Diorang goreng rangup belut kecik ni. Saya tak dapat nak habiskan. Rasa kesian sebab pernah nampak rupa diorang waktu hidup... wuu T_T


Seperti yang korang nampak, sini memang banyak betul coral dan ikan. Kapal tu memang provide scaffold yang sesuai untuk coral ni membiak. Dekat sebelah kapal ni ada satu coral tu korang boleh tengok pygmy seahorse. Kecik je. Kalau mata tajam je kot baru boleh jumpa sendiri. Saya dulu dapat jumpa pun sebab divemaster tunjukkan :p

Saya ada jugak buat night dive dekat kapal ni. Tapi saya takde ambil gambar malam tu. Itu lah first time saya buat night dive, so saya memang nervous. Apparently malam-malam korang boleh tengok spanish dancer, tapi saya tak jumpa. T__T

Drop Off


Masa kitorang pergi, tempat ni ada banyak gile jackfish!

Husband saya & the jackfish

Selain dari ikan ni... saya tak ingat dah apa yang spesel nye dekat dive site ni. Hehe.


Batu Kelabit

Aaa, yang saya ingat nak pergi dive dekat sini kena naik bot kecik. Macam gini.

Bot kecik untuk pergi dive site

Cam menarik pulak coz first time saya nak bot yang ada kaki kat tepi untuk kasi balance. Huhu.

Seingat saya dulu masa dive sana visibility mula-mula tu tak berapa cun sebab ada current. Tapi diving kat sana korang boleh tengok pasir dia warna hitam-hitam. Sebab, area ni kan ada volcano. Pasir hitam tu adalah tanah subur dari lava Gunung Agung.

Sweet lips @ Tulamben. Boleh nampak pasir kehitam-hitaman

Coral Garden

Corals and clams :D

Ini last dive kitorang kat Tulamben. Coral Garden ni shore dive je. Kat sana apparently ada cleaning station. Ada ikan-ikan kecik yang suka makan sisa-sisa ikan besar tu. Divemaster Dede cakap kalau korang bukak mulut, nanti ikan-ikan tu akan datang bersihkan gigi korang. Hehe.

Tapi malangnya aku tak sempat nak try. Tak tau kenapa hari tu macam tak berapa sihat, aku rasa pening dalam air. So aku dive sekejap je.. dalam 30 minit. Waaaa T__T

OK la ni gambar terakhir sebelum mengundur diri:

Shrimp. udang kecik ceneot.

Diving kat Tulamben memang syok. Arus tak berapa deras. Dia punya wreck pun sangat best, dan tak perlu korang travel jauh untuk pergi. Maximum depth kapal tu pun 30m je. So memang sangat-sangat sesuai untuk newbies!

If you have the chance, haruslah pegi diving dekat sana ok!

Right, till next time! Ta!






1 comment: