Friday 28 September 2018

Mencari travel buddies - ski trip di Kashmir

Assalamualaikum & Salam sejahtera.

Saya perlukan travel buddies. Saya nak ke India bulan Januari 2019 insyaAllah. Plan untuk belajar dan main ski di Gulmarg, Kashmir. Skiing in the Himalayas! Haa cool tak? Kenapa nak cari travel buddies? Sebab sekarang ni kami berdua je. Memang boleh je nak pergi, tapi kos mahal sikit. Kalau ramai sikit dapat la murah sikit kan.

Siapa yang berminat boleh teruskan membaca, pastu kalau nak join contact saya ye!

Ski di Kashmir!

Proposed Itinerary

Day 1: Arrive at Delhi International Airport. Saya tengok AirAsia and Malindo sampai malam. So memang tak leh jalan ke mana dah. Tapi saya nak jimat kos, maybe tidur kat airport je kot. Sampai Delhi pukul 9pm, 7am flight pergi Kashir. Siapa nak join ni kena tahan tidur kat airport ye. Alaa sekejap je pun. Kalau rasa kaya sikit boleh lah ambik sleeping pod kat airport. Hee.

Day 2: Ambil flight awal pagi Delhi - Srinagar. Dijangka sampai kat Srinagar dalam tengahari. Tour guide akan pickup kat airport, drive ke Gulmarg, check in hotel dan bawak kita untuk ambil equipment ski.

Day 3 & 4: Ski lesson! Kita main ski, jalan2 kat Gulmarg, naik snow mobile, naik gondola, sledge.

Day 5: Gerak ke Pahalgam. Jalan2 kat sana

Day 6: Gerak ke Srinagar. Bermalam di house boat. Jalan2.

Day 7: Gerak ke airport. Ambil flight tengahari ke Delhi. Dijemput oleh tour company kat Delhi pulak. Check-in hotel, dan sightseeing Delhi kalau sempat.

Day 8: Delhi ke Agra. Kat Agra main target ialah Taj Mahal (UNESCO site). Lepas tu lawat tempat lain macam Agra Fort (UNESCO site).

Day 9: Agra - Jaipur. On the way singgah kat Fatehpur Sikri (UNESCO site). Tengok Hawa Mahal. Kalau sempat kita boleh ke Dhula Rouji, ada padang pasir, boleh naik unta menikmati sunset di sand dunes kat sana.

Day 10: Jalan2 Jaipur. Lawat Amber Fort a.k.a Pink City. Jantar Mahal (UNESCO site) Pastu boleh melawat tempat sekeliling.

Day 11: Jaipur - Delhi. Balik ke Delhi. Sighseeing kalau sempat.

Day 12: Sightseeing Delhi sekejap. Pastu gerak ke airport. Naik flight Delhi - KL waktu malam.

Ini saya punya cadangan itinerari. Kalau korang betul-betul berminat nak join trip saya ni, nanti kita boleh discuss lagi. Actually saya dah beli flight dah. Flight better korang beli sendiri, sebab saya takut belikan flight untuk orang. Nanti saya bagitau je flight pukul berapa korang perlu beli ye.

Anggaran Kos

Harga flight KL - Delhi - Srinagar - Delhi - KL yang saya beli dalam RM1,516. Saya ambil Malindo dan Air India. Inclusive of beg 25kg dan makanan. AirAsia lagi murah, tapi kalau ambik beg + pilih seat + makanan, jadi mahal jugak. Sekarang ada sale tau. Haa. So ini lah masanya nak beli flight murah sikit.

Kos tour + accomodation + breakfast + dinner + ski lesson + equipment rental + snow mobile di Kashmir dalam RM 2,200. Tapi tak temasuk makan tengahari. So kena ada duit ekstra untuk makan.

Kos tour kat Delhi + Golden Triangle murah sikit, dalam RM1,200 - 1,500 (quoted price untuk 2 orang). Kalau ramai sikit mungkin dapat turun harga ke dalam RM1,000 - 1,200. Saya still tengah bargain harga ni. Untuk trip Delhi takde makanan disediakan (breakfast je ada, kat hotel), tapi saya cari tour provider yang boleh bawak ke tempat makanan halal.

Jadi, total price untuk trip 12 hari, dalam RM5,000 - 5,200. Mahal sikit, but bear in mind this is a ski trip & private trip! Bukan jalan satu bas dengan perangai orang yang bermacam2 ragam. Kebanyakan tour lain harga ski tak termasuk dalam harga pakej yang diorang tunjuk. Dan nak ski ni memang mahalll. Yang ni siap termasuk rental dan cikgu ski ye. Tapi yang ni belum masuk lagi visa India, kos makan, entrance fee, tipping (diorang ni kuat mintak tips) dan shopping ye. Dan ni harga 2 orang. Kami berharap dapat turunkan harga lagi, so jom laa join! If possible kami tak nak belanja lebih RM 6,000 wuu.

P/s: Saya bukan tour agent dan saya tak ambil untung punn. Saya boleh tolong handle ground arrangement je. Saya dah jumpa tour companies yang saya rasa bagus dan berbaloi, cuma saya nak cut cost, so nak cari dalam 2 orang lagi travel buddies untuk jimatkan kos. So kita berempat. Tak nak group besar sangat, nanti leceh. Hehe.

Siapa-siapa yang rasa korang boleh masuk dengan itinerari di atas ni, message saya ye. izzati.yussof@gmail.com. Nanti kita chat panjang secara lebih lanjut.