Saturday 12 December 2015

Survival tips menjadi gelandangan di KLIA2

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Erm. Tetiba teringat keratan akhbar pasal 'gelandangan' di KLIA. Nak baca boleh tengok sini. Sebenarnya kat mana2 airport pun ada bah orang yang tidur merata2. Haha. KLIA tak setanding lagi airport Dubai okeh!

KLIA2. Around 4 am. Dah macam siang!




Anyway, saya first time tidur di airport masa saya still belajar di UK. Waktu tu saya sudah second year. Flight pergi Istanbul dari London pukul 5 pagi. Nak gerak dari Cardiff last minute takut jugak kalau jadi apa2 nanti terlepas flight. Jadi saya dan kawan2 saya decide untuk berjumpa di airport dan tidur di sana. Kawan saya sorang dari Birmingham, sorang memang tinggal di London.

Kitorang take turn untuk tidur. Hehe. Ambik flight waktu pelik2 ni bukan apa... sebab murah la! Hehe.

Dan sekarang lepas dah kerja, berpeluang sekali lagi untuk tidur di airport. Kali ni nak pergi Krabi pulak. AirAsia takde pulak flight direct ke Krabi. Jadi saya terbang dari KK ke KLIA2 dulu baru la pergi Krabi.

Flight ke Krabi awal pagi pukul 7am. Flight saya ke KL pulak malam pukul 9pm, sampai dalam 11.30pm. Ambil flight last sebab siang still kerja. Nak balik rumah kat Gombak tak berbaloi rasanya... Dah la tambang ERL mahal. So saya decide untuk tidur kat airport. Hehe.

Disebabkan saya baru balik kerja terus pergi airport, handphone tak sempat charge. Sampai KLIA2 dah low battery. So persoalan pertama saya...


Mana nak charge phone?


Sebenarnya belambak tempat nak charge phone. Jalan je la mana2.. ada je soket. Cuma, soket yang kedudukannya strategik biasanya orang lain dah cop. Kebanyakan soket available ada kat tepi2 dinding yang takde kerusi. So duduk la kat lantai sambil charge.

Kalau korang pergi area departure, sana lebih meriah. Ada banyak kerusi jugak. So, kurang lah soket yang available. Saya perasan di tingkat yang ada banyak kedai makan tu kurang sikit orang kalau dalam pukul 12am ke atas. Sana ada karpet jugak, so walaupun kena duduk, at least boleh duduk atas karpet. Hehe...

Dalam surau pun ada soket. Tapi obviously lah, kena cop awal! Dalam surau memang ramai orang.
Tapi, lepas jalan punya jalan.. saya jumpa tempat lepak paling best. Dalam bilik tukar lampin kanak2. Hehe. Waktu2 macam tu, memang takde lah mak yang bawak baby berjalan2. So bilik tukar lampin tu memang deserted!

Bilik tukar lampin baby
Selain tempat tukar lampin, ada sofa jugak tau. Yang bestnya, sofa ni terletak betul2 sebelah soket. Hehe. So korang boleh duduk sambil main phone waktu tengah caj.. :p


Sofa tempat lepak

Btw, bilik ni terletak di area departure, dekat dengan toilet. Tapi pastikan korang kasi peluang untuk ibu2 yang nak tukar lampin anak2. Jangan lah pulak korang melekat jugak kat situ walaupun ada orang yang memerlukan nak pakai..

Lepas dah caj phone, boring dah surf internet... mata pun mula mengantuk.


Mana nak tidur?


Saya jalan2 pusing cari port tidur. Erm ramai jugak yang tidur atas kerusi. Ada jugak yang dah ready dengan selimut bagai bentang atas lantai. Orang putih pun ramai gak yang terbaring kat sana, jadikan backpack sebagai bantal.

KLIA2 Tempat tidur. Hehe

Aaaa. Tapi saya perempuan la. Segan pulak nak terbaring sorang2 kat lantai. Kalau ada geng takpe gak. Terpikir jugak nak tidur je kat bilik tukar lampin tu... tapi rasa macam tak sesuai. Takut2 la ada orang nak pakai. Saya ni tidur mati jugak lah. Takut tak sedar. Lagipun tempat tu terlindung sangat. Mana lah tahu ada orang jahat... ^^;;

So saya pun pergi la surau. Kih kih memang banyak sebenarnya orang yang tidur kat sana. So kalau nak port bagus kena datang awal lah. Saya datang lewat, pukul 2am. Tidur dekat dengan tempat ambil wudhu.

Tidur kat surau. ehehe

Selain tidur, bagus juga lah korang baca Quran, buat solat sunat. Ada juga yang buat gitu. Jangan datang surau untuk tidur je.. malulah! Hehe..

Kalau korang rajin, boleh cari solo traveller lain untuk di bawa bersembang. Saya ada jumpa sorang cikgu kerja di Sandakan tapi asal dari Kelantan. Dia pun macam saya... datang dari Sabah malam2 dan tunggu flight the next morning.


OK lah tu je nak cerita sikit2 pengalaman tidur di airport negara sendiri sorang2. Hehe.

Bye!






No comments:

Post a Comment