Tuesday 13 October 2015

Tips melancong ke Krabi, Thailand

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Alhamdulillah. Semalam baru je sampai dari Krabi. Sementara still ingat, bagus saya share sikit info2 penting pasal Krabi kan :)


Pulau2 cantik @ Krabi

1. When to go?


Saya pergi Krabi bulan Oktober. Kalau ikut yang kita belajar masa geografi dulu, bulan Oktober ialah musim yang banyak hujan, sebab pertukaran angin monsoon. Kalau bulan Mei sampai September memang musim hujan lah, sebab ada monsoon barat daya.

Tapi, alhamdulillah masa saya pergi tu memang sunny je! Hihi. Disebabkan hujan, Mei sampai Oktober memang dikira low season lah. So takde la ramai sangat orang. Saya rasa mungkin bulan Oktober ni dah nak habis musim hujan kan, so kira ok juga lah... tak banyak hujan & orang pun tak ramai sangat :)

2. Visa


Orang Malaysia pergi sana tak payah visa kalau sekejap2. Nanti kat airport Krabi korang mungkin perasan ada booth untuk instant photo untuk buat visa-on-arrival. Jangan pulak korang pergi sana ambil gambar. Haha.

3. Getting to your accommodation from airport: jangan tertipu dengan shuttle bus!


OK. Ni problem sikit. Saya pergi Krabi ni boleh kata last minute plan lah jugak. So saya tak sempat pun nak research bagai. Sampai je kat airport, terus saya nampak ada booth untuk pakej travel, booth untuk shuttle bus dan booth untuk teksi.

Saya tinggal di Ao Nang. Naik bas harga 150 baht je. Naik teksi harga 600 baht. So of course la saya decide untuk naik bas (which is a GRAVE MISTAKE!)

First of all, bas tu cuma akan bergerak kalau dah nak penuh. Sebelum beli tiket saya tanya, bila bas nak gerak. Dia cakap 10 minit. Kepala hotak la. =_=

Ada la dalam 20 minit kot baru bas tu gerak. Lepas tu, diorang pusing2 hantar orang di area pekan Krabi dulu, baru sampai Ao Nang. In the end, saya cuma sampai ke accommodation saya lepas DUA JAM.

Satu lagi yang keji nya, diorang akan hantar korang ke satu kedai yang jual pakej tour. Dan diorang ni jual dengan harga yang melampau mahal. Saya dan kawan saya terkena. Kami ambil pakej ke Hong Island + Kayak dengan harga 1,600 baht, itupun lepas bargain. Tapi dia cakap dapat free trip pergi ke Night Market. So fine la...

So, instead of pakai shuttle bus, bagus kalau korang buat arrangement siap2 dengan korang punya accomodation. Macam saya tinggal di Krabi Nemo House, ada airport transfer harga 150 baht. Ataupun kalau korang datang ramai2 terus je la ambil teksi. Kalau dah 4 orang, baru je 150 baht/person.

4. Which island to go?


Untuk harga yang paling murah, ambil lah yang pakej 4-island pakai long-tail boat. Harga dalam 400 - 500 baht pun ada. Nak waktu siang ada, waktu malam pun ada.

Kalau nak yang paling terkenal, boleh pergi ke Koh Phi Phi. Sana korang akan pergi dalam 4 -5 pulau. Salah satu tu tempat penggambaran filem The Beach. Tapi saya dengar yang pulau tu sangat crowded, sebab dah terlebih feymes. Orang dari Phuket pun biasa akan ke sana jugak. Lagipun jauh, dan kalau musim monsoon, bersedialah untuk melantun-lantun dalam bot.

Saya pergi ke Hong Island. Pelancong tak seramai Phi Phi. Tak terlalu 'mainstream' macam 4-island package. Cantik, tetap cantik. Dan yang paling best, korang boleh berkayak! Haha. Ini je sebenarnya main reason saya nak pergi Hong Island. Nak Kayak pun senang sebab arus tak kuat pun. Selain Hong Island, korang jugak akan dibawa pergi ke pulau2 lain sekeliling dia.

5. Nak stay area mana?


Krabi province ni besar. Ada pekan Krabi, Ao Nang, Railay, Ko Lanta, etc etc.

Peta Krabi
Source: http://www.thailand-huahin.com/


Area pekan Krabi saya tak minat sangat. Yang bestnya dekat sana ada Night Market setiap Jumaat, Sabtu dan Ahad. Harga barang kat night market tu murah. Boleh try street food jugak.

Ao Nang tempat yang paling terkenal lah di kalangan tourist. Belambak resort/hotel/hostel area sini. Nak cari tour package pun senang sebab ada belambak2 kat tepi jalan.

Railay mahal sikit lah. Tempat ni banyak resort yang hebat2 sikit. Tapi memang cantik lah duduk sini. Especially kalau duduk di bahagian West Railay. East Railay tu macam kawasan bakau sikit. Tapi nak pergi East - West Railay jalan kaki dalam 5 minit je, ada laluan darat. Tapi nak pergi Railay kena naik bot, sebab ada cliff tinggi yang memisahkan area Ao Nang dengan Railay. So tak de jalan raya. Kalau naik bot dalam 10 - 15 minit je. Cuma, kalau korang sampai sana area malam, mahal lah korang bayar bot nak ke sana...

6. Plug elektrik


OK jangan lupa lah untuk bawak adapter. Nanti phone mati, kamera mati, menyesal je. Hahaha. Diorang pakai pin hybrid yang unik. Boleh muat plug orang Eropah & North America. Yang Malaysia punya still tak boleh pakai. Hehe.

7. Getting around


Hmm bab ni saya susah sikit. Kalau korang ambik tour package setiap hari takde problem lah. Kena hantar dan ambik kat hotel hari2. Tapi saya tak tahan tour package ni sebab korang akan spend masa lama untuk perjalanan sebab dia akan pick up guest dari macam2 tempat. Bayangkan saya nak pergi Emerald Pool je pun... tapi 2 jam lebih baru sampai. =_=

Kalau korang ada lesen motor, memang syok lah. Belambak2 ada orang sewa motor. Saya takde lesen, dan tak berani nak bawak takde lesen. Wuuu. Sewa kereta mahal sikit. Lagipun nak parking susah la kereta ni...

Saya get around dari hotel ke Ao Nang beach pakai Tuk tuk yang accommodation provide for free. Heee.

8. Makan


Rupa2nya orang Krabi ni ramai yang muslim. Waaa syoknya. Kat sini la korang berpeluang makan makanan Thai yang halal :)

Area Ao Nang dekat dengan laut tu mahal sikit la makanan dia. Saya duduk di tempat jauh dari laut, ramai orang tempatan. Boleh la dapat murah sikit.

Saya ada makan tengah hari nasi dengan lauk sotong style stir fry + lala masak apa ntah (macam asam pedas tapi lain sikit) harga dalam 100 baht je.  Kalau kat area Ao Nang, sejenis lauk seafood je dah 100 baht lebih. Breakfast nasi dengan lauk ayam 35 baht dapat free air mineral 250ml. Hehe.

Kebanyakan kedai yang saya jumpa memang halal. Tapi ada juga yang tak halal. Kalau korang duduk kat guesthouse yang dekat dengan kawasan perumahan, memang tak payah risau sangat. Penduduk asal Krabi adalah muslim. Yang tak muslim tu majoriti orang yang migrate dari Bangkok.

So, kalau makan area city center, jumpa kedai yang takde tulis halal kat signboard kedai tu, tanya la dulu. Kat area airport pun susah sikit nak cari yang halal betul2. Saya tanya staff kat sana dia pun tak berapa sure mana yang halal.  Last2 saya pergi kat gerai luar Terminal 2, beli mi ruski perasa tomyam. Sedap jugak. Hahaha.

9. Health


Kawan saya kat sana kena cirit birit dan seasick. Kesian jugak. Kat sana orang suka makan street food kan. Kalau street food ni, kebersihan kadang2 memang dicurigai lah. Masa kayak pulak, dia seasick sampai termuntah di tengah laut. Tangan saya pulak sampai kena blister sebab terlalu gigih dan excited berkayak. Hehe.

Kalau sakit, kat sana memang ada banyak farmasi. Saya nampak di Ao Nang (kawasan depan pantai) ada la dalam 3-4 farmasi. Tapi harga mungkin mahal lah.

So, saya suggest, bagus lah korang prepare awal2. Benda2 macam activated charcoal, antihistamine, paracetamol @ panadol, minyak angin cap kapak, plaster/handiplast, perlu la kot korang bawak untuk prepare for the worst.

10. Lain-lain tips


  • Pergi Railay naik bot waktu siang lagi murah (sebelum pkul 6 petang). Harga 100 baht one way. Kalau lepas pkul 6 petang 150 baht. Kalau malam lagi mahal. Bot cuma akan bertolak lepas dah lebih 8 orang penumpang.
  • Kalau nak pakej yang murah, kena rajin survey. Yang saya nampak paling murah pergi Phi Phi harga 900 baht je. Dia punya booth dekat kawasan Ao Nang, korang jalan ke arah kaunter untuk beli tiket naik bot ke Railay, pastu masuk kiri, ada naik bukit sikit. Memang murah, tapi saya tak tahu bagus ke tak pakej dia. Huhu.
  • Ada sesetengah kedai makan tu, dia pandai tipu harga. Ada satu kedai ni, mula2 dia cakap kat saya ada 20% off semua makanan sambil tunjuk dia punya papan iklan. Tapi saya taknak makan kat sana jugak. Terus dia pusing papan iklan tu, dia cakap semua makanan harga 100baht sepiring. Kira ok juga lah kalau di area Ao Nang kot. Tapi saya tak suka orang jual macam tu, so saya tak makan pun dekat situ.
OK lah tu je dulu kot kali ni. Penat dah type. Hehe. Till next time!

Updated:
Untuk maklumat lanjut, boleh la korang tengok entry seterusnya pasal Krabi :)
- Itinerary & kos
- Kayak di Koh Hong

22 comments:

  1. Info yang sangat-sangat berguna kalau baru nak ke Thailand. Kalau ada rasa nak ke Thailand lagi, boleh hubungi mereka untuk dapatkan tawaran pakej yang menarik.

    http://www.pakej-percutian.com.my/negara/pakej-percutian-ke-thailand/

    ReplyDelete
  2. SERONOK BACA BLOG ORANG NI, DPT BNYK ILMU .... SAYA BUAT PAKEJ GROUP NAIK BUS KE KRABI IKUT TRAVEL AGEN YANG BERDAFTAR .... 2 MALAM DI KRABI 1 MALAM DI HATYAI - 1 BUS 31 SEAT ATAU 1 BUS 44 SEAT - NAIK BUS DARI TERMINAL BUS SELATAN - (01115202835 BOLEH WASSAPP SAYA BILA BILA NAK PERGI PON BOLEH DGN SYARAT GROUP BESAR ) HARGA SANGAT BERPATUTAN SEKALI - JOM CUTI CUTI KE THAILAND - JIKA 2 MALAM KE HATYAI BARU RM300 SEORANG MINIMUM 44 ORANG LAH - SESUAI UNTUK GROUP BESAR

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  4. Seronoknya :) InsyaAllah xlama lagi... Tq

    kindhearty.blogspot.com

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum Mr / Mrs
    We (Kyrantrans) as a tourist vehicle rental agent in Bandung and Jakarta participated promotion ...
    The units are offered:
    Suzuki Apv
    Toyota Avanza
    Inova
    Toyota Hiace
    Isuzu short Elp
    Isuzu long Elp
    Amenities:
    Latest vehicle / manicured + friendly and experienced driver.
    Kyrantrans as a tourist vehicle rental agent in Bandung and Jakarta, which has been used to take tourists inside the country and abroad are ready to take you for a tour around enjoying the beauty of the city of Bandung and Jakarta.
    For more details please Mr. / Mrs ask us about the history of the sights and inexpensive place to shop:
    Call: +6281312767300
    +6281573307300
    WA: +6281809692300
    Fb: Kyrantrans
    Email: Kyrantrans@gmail.com
    Website: Kyrantrans.com
    Kyrantrans will give the price according to the budget of Mr. / Mrs.
    "Do not be Fooled by TOUR & Travel Cheap price"

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum Tuan/Puan.

    Salam dari Elang Lombok Tour.
    Kalau Tuan/Puan nak melawat ke LOMBOK ISLAND, jangan risau hati sila hubungi :

    ELANG LOMBOK TOUR
    Tour operator & Travel Agency

    Apa bila Tuan/Puan ingin melawat bersama family atau rakan-rakan kat Lombok island dan memerlukan kenderaan jangan risau hati, ELANG LOMBOK TOUR menyediakan PAKET TOUR dan PENGKHIDMATAN KENDERAAN dengan harga yang sangat berpatutan, dan dengan driver yang mesra, educated, baik hati,sopan dan sudah lama berpengalaman dalam memberikan pelayanan pada pelancong dari Malaysia. Menjadikan lawatan Tuan/Puan sangat berbaloi dan bermakna.

    Contact person :
    AFFANDI
    BBM 51fd8768 / IG : @pariwisatalombok
    Mobile : +62 8223 771 6583 ( WhatsApp )

    ReplyDelete
  8. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  9. Hai sis..nk tnya kos duit kita dala m rm1000 dh cukup ke sis..sy pn nk booking tiket n hotel last minit ni..hihi..tinggi x kos kt sana

    ReplyDelete
    Replies
    1. cukup sangat tu.. even duit kita dah jatuh.. 21 Jan lepas baru g.. spend dlm rm600 je.. lepas tukar bhat.. cukup2..rm1000 mmg mewah la belanja

      Delete
    2. Sorry lambat reply. InsyaAllah cukup je tu. Actually dia depends jugak nak buat aktiviti apa. Kalau setakat island hopping biasa2 tu, cukup dah. Kat sana harga makanan kira OK, x mahal. Kalau duduk 3 hari macam saya dulu, rm1000 dah cukup :)

      Delete
  10. hello..sy nak minta pendapat semua..sy planning pergi krabi dlm awal bulan oktober ni,sesuai tak tarikh sy tu?takut pula masa tu ombak tengah kuat ke apa,musim hujan ke...

    ReplyDelete
  11. sy planning nak pergi awal bulan oktober tahun ni?sesuai tak tarikh sy pergi melawat krabi masa tu...

    ReplyDelete
  12. rm1000 tu seorg ye?sorry 1st time ke krabi..takut juga tak ckup duit..

    ReplyDelete
    Replies
    1. RM1000 sorang tu dah mewah sangat dah. Biasa orang spend beberapa ratus je. Tapi, ikut lah juga nak pergi aktiviti yang macam mana. Contoh kalau nak try wall climbing, atau kayak, mahal la. Setakat 4 island boat tour, per pax tak sampai RM100 pun.

      Delete
  13. Saya berpeluang ke Krabi Mac lepas and it is a wonderful place! Kami tengah plan untuk pergi ke sana lagi.

    Yang paling tak boleh lupa, confirm la penkek dan padthai! Sedap weh!

    ReplyDelete
  14. Salam sejahtera Tuan/Puan, semoga Tuan/Puan senantiasa diberikan kesihatan yang baik dan dimurahkan rezki (aamiin).. Kami disini ingin menawarkan perkhidmatan sewa kereta di Bandung/Jakarta/Jogja. Buat Tuan/Puan yang sudah merancang bercuti ke Bandung/Jakarta/Jogja dan memerlukan kereta beserta pemandu bolehlah hubungi kami :
    WhatsApp : +6282282222896
    WhatsApp : +6282214441280
    WhatsApp : +6282280000071
    Call : +6282280000071
    Call : +6282282222896
    Call : +6282214441280
    Email : dhanibandung@yahoo.com
    Blog : melancongdibandung.blogspot.com (Dhani Tour Bandung)
    Website : www.Dhanitourindonesia.com Kami sangat mengutamakan kepuasan tetamu dan dijamin harga yang sangat berpatutan.. Insya Allah kami memberikan service yang terbaik dan layanan taraf 5 bintang… Kami pun menyediakan paket Transport dan Hotel.
    Semoga inform dari saya dapat memudahkan urusan bercuti Tuan/Puan untuk ke Bandung/Jakarta/Jogja.
    Kami menyediakan pakej Transport dan Hotel, Pakej Full Board.
    Nb : Yang lebih mahal itu banyak, yang lebih murah pun ada tapi kami janjikan yang terbaik Dhani Tour Bandung… (Insya Allah) Jom mari melancong diBandung/Jakarta/Jogja Murah sahaja..
    Terimakasih

    ReplyDelete
  15. Info yang amat bergunakerana kami akan ke sana pada awal April nanti. Terima kasih tuan.

    ReplyDelete
  16. HORAS … !!! JOM KE MEDAN … !!! JOM KE DANAU TOBA … !!!
    SALAM KENAL TUAN AND PUAN . MINTA IZIN NAK IKUT PROMOTE KAT BLOG TUAN / PUAN

    PERKENALALKAN KAMI DARI AGENCY PELANCONGAN TIARA TOURS INDONESIA. KAMI ADALAH AGENCY PELANCONGAN YANG BER LICENSED DAN PROFESSIONAL. KAMI MENAWARKAN PAKEJ – PAKEJ MELAWAT MURAH KE MEDAN, DANAU TOBA, BERASTAGI DAN TEMPAT – TEMPAT SHOPPING MURAH DI BANDAR MEDAN, DAN PAKEJ LAWATAN LAINNYA KE PADANG, BUKIT TINGGI, BANDA ACEH, PULAU SABANG, JAKARTA , BANDUNG, JOGYAKARTA , BALI, LOMBOK, MAKASAR, BUNAKEN, MENADO, TORAJA.

    PAKEJ KAMI DESIGN SANGAT MENARIK, HEMAT DENGAN LAYANAN BEST, PASAL PERHIKMATAN KAMI DISOKONG BEBERAPA UNIT KERETA BARU DAN BUS PERSIARAN.

    DISINI KAMI BAGIKAN PAKEJ MELAWAT KE MEDAN DAN KE DANAU TOBA, PROGRAM 04 HARI / 03 MALAM ( FULL SERVICE ) TAK ADA EXTRA BAYAR.
    TAK ADA TIPU – TIPU !!!
    HARGA PAKEJ HANYA 380 ( MINIMAL 10 ORANG)

    ITINERAY :

    DAY 1 : ARRIVAL – SIANTAR – PARAPAT
    ARRIVAL AT KUALANAMU INTERNATIONAL AIRPORT. AFTER CUSTOMS CLEARANCE, MEET OUR TOUR GUIDE/DRIVER WHO WILL TAKE YOU TO START THE TOURS BY USING TOURIST COACH OR VAN. TRANSFER TO THE RESTAURANT FOR YOUR LUNCH. DEPART TO PARAPAT ALONG THE ROAD WHICH OFFERS THE ENDLESS VIEW OF RUBBER AND OIL PALMS PLANTATIONS THROUGH THE JOURNEY. STOP SHOULD BE MADE AT PEMATANG SIANTAR FOR SHOPPING OF LOCAL PRODUCT SUCH AS KACANG TUMBUK “TING TING, TENG TENG”, OTHER SNACKS ETC. ARRIVED IN PARAPAT THEN CHECK IN TO HOTEL. THE REST OF THE DAY IS FREE ON YOUR OWN LEISURE. DINNER WILL AT RESTAURANT

    DAY 2 : SAMOSIR ISLAND – BERASTAGI
    BREAKFAST AT HOTEL. BY BOAT / FERRY VISIT TOMOK VILLAGE, TO SEE THE TOMBS OF THE KING OMPU SIDABUTAR & SHOPPING PLACE. AMBARITA VILLAGE, TO SEE THE TRADITIONAL BATAK VILLAGE WITH ANCIENT MEGALITHIC FURNITURES. RETURN TO PARAPAT FOR LUNCH AT LOCAL RESTAURANT. AFTERWARDS PROCEED TO BERASTAGI–A MOUNTAINS RESORT WITH IT’S REFRESHING WEATHER AND MAGNIFICENT MOUNTAINS SCENERY WHICH HAS AN ABUNDANCE OF FLOWERS, VEGETABLES AND FRUITS. EN-ROUTE STOPS AT PANORAMA SIMARJARUNJUNG , SIPISO-PISO WATERFALL. ARRIVED IN BRASTAGI THEN TO VISIT THE CENTRAL FRUITS MARKET (SHOPPING PLACE). AFTERNOON CHECK IN TO HOTEL. DINNER WIL BE SERVED IN RESTAURANT.

    DAY 3 : BERASTAGI – MEDAN
    AFTER BREAKFAST. PROCEED FOR TWO HOURS DOWN THE HILL TO MEDAN. VISIT LUMBINI PARK. ARRIVAL IN MEDAN CITY SIGHT SEEING TO VISIT A SEVERAL INTEREST SUCH AS THE MAIMOON PALACE, AL-MATSHUN GRAND MOSQUE. LUNCH AT THE LOCAL RESTAURANT, AND THEN PROCEED TO THE SHOPPING AREAS AS FOLLOW DANAR HADI BATIK EMPERIUM AND OTHERS WHOLE BATIK SELLERS IN MEDAN, INCLUDING TO PASAR IKAN MARKET AND MALLS. CHECK IN TO HOTEL FOR ACCOMMODATION. DINNER AT RESTAURANT.

    DAY 4 : HOTEL – AIRPOR
    AFTER BREAKFAST AT HOTEL. FREE PROGRAM UNTIL TIME TRANSFER TO THE AIRPORT FOR YOUR FLIGHT HOME.

    SERVICES TERMASUK :
    1. TRANSPORT
    2. PEMANDU PELANCONGAN
    3. HOTEL 3 BINTANG
    4. BREAKFAST 3X
    5. MAKAN TENGAH HARI 3X
    6. DINNER 3X
    7. SEWA KAPAN KE SAMOSIR ISLAND
    8. KARCIS / TIKET MASUK KE TEMPAT MENARIK
    9. MINERAL WATER

    BILA NAK MELAWAT KE MEDAN, SILA HUBUNGI DAN TEMPAH PAKEJ DI :
    TIARA TOURS INDONESIA
    JLN. PANGLIMA DENAI NO. 76 MEDAN, 20227
    LICENSED : 503/508.SK/IUP/BPW/MM/2011
    TEL/FAX : +6261 - 733 59 765
    EMAIL : TIARATOURSINDONESIA@GMAIL.COM.
    HP / WA +6281383535091
    HP / WA +6285358982828
    HP / WA +6285762820068

    TERSEDIA LAYANAN SEWA KERETA DAN BUS PERSIARAN :
    TOYOTA AVANZA (05 ORANG ) MYR 155 / HARI
    SUZUKI ERITGA (05 ORANG ) MYR 155 / HARI
    INOVA REBORN (05 ORANG ) MYR 175 / HARI
    ISUZU ELF (11 ORANG ) MYR 235 / HARI
    TOYOTA HIACE (11 ORANG ) MYR 320 / HARI
    MEDIUM BUS ( 27 ORANG ) MYR 500 / HARI

    NOTE :
    HARGA SEWA KERETA SUDAH TERMASUK : DRIVER AND PATROL


    ReplyDelete
  17. Pakej Muslim Medan-Berastagi-Danau Toba 3H2M

    Hari-1 : Airport-Berastagi-ParapatDanau Toba (L,D)

    Setiba rombongan di KUALA NAMO INTERNASIONAL AIPORT rombongan akan langsung di sambut oleh Pemandu kami.Lepas itu rombongan langsung Bertolak menuju Berastagi, sebuah bandar di puncak pegunungan nan sejuk – famous dengan PASAR BUAH dan bunga sambil menikmati sejuknya BERASTAGI CITY perjalanan memakan masa 3 jam. Setiba di BERASTAGI Rombongan berhenti untuk makan Tengah hari ..Rombongan akan disajikan dengan makanan serba enak....Lepas makan siang Rombongan langsung Bertolak langsung menuju PARAPAT . Di perjalanan menuju PARAPAT Rombongan berhenti sejenaak di PUNCAK INDAH SIMARJARUNJUNG untuk menikmati teh haliya and PISANG GORENG. Lepas itu Rombongan menuju PARAPAT untuk CHECK INN Hotel and DINNER.
    Enjoy the night life of lake toba


    Hari-2 : Danau Toba – P.Samosir - Medan (B,L,D)
    Setelah sarapan di hotel,Rombongan akan menyebrang ke PULAUSAMOSIR dengan naik Speedbot – Pulau di tengah Tasik Toba,KAMPUNG TUA TOMOK– famous dengan RAJA SIDABUTAR lagenda Putri Tasik dan TARI SIGALE GALE, dan anda akan dibawa membeli Oleh oleh di PASAR TRADISIONAL TOMOK Perbagai barang-barang cenderahati dan sebagainya dijual disini. Lepas itu Rombongan melawat ke KAMPUNG AMBARITA untuk melihat rumah adat tradisional yang unik. And menyaksikan tempat Dulunya orang BATAK dipancung.Lepas itu Kembali ke hotel, check out makan tengah hari di lokal restaurant. Bertolak ke MEDAN perjalanan memakan masa hampir 5 jam dan dapat lihat pemandangan yang penuh pokok getah, kelapa sawit dan kawasan padi ( boleh berhenti untuk mengambil gambar kenangan) dalam perjalanan kita singgah di PATEN SHOP tempat membeli oleh – oleh khas yang terkenal dengan namaTING TING – TENG TENG –TONG TONG . Lepas itu langsung bertolak ke MEDAN. tiba di Medan check in hotel – free program. Makan malam di Lokal restoran.


    Hari-3 : Medan City Tour/Shopp (B,L)
    Selesai BREAKFAST Rombongan check out, Rombongan akan bertolak menuju ISTANA MAIMUN,MASJID RAYA AGUNG And PASAR IKAN LAMA untuk berburu oleh oleh khas MEDAN Seperti BIKA AMBON ,PANCAKE DURIAN,And BOLU MERANTI . Makan tengah hari di perjalanan ke bandara ,Selanjutnya berangkat menuju KUALA NAMO INTERNASIONAL AIRPORT.Sesampainya di airport TOUR pun selesai, and SEE YOU


    .

    PAKET TOUR MEDAN SUDAH TERMASUK
    · Transfortasi full AC
    · Makanan serba halal
    · Biaya parkir

    ReplyDelete